Verkoopsovereenkomst

Tussen:

VZW BOUWINNOVATIE, ingeschreven in de Kruispuntbank van Ondernemingen onder nummer 0423.082.326, met zetel te B-3500 Hasselt, Maastrichtersteenweg 254 bus 3, virtueel@bouwinnovatie.be ,

hierna “de Dienstverlener” genoemd. EN:

DEELNEMER(inschrijver met RECHTSVORM + NAAM), ingeschreven in de Kruispuntbank van Ondernemingen onder nummer NUMMER, met zetel te POSTCODE + PLAATS, STRAAT + NUMMER, E-MAIL,

hierna “de Standhouder” genoemd.
Hierna individueel “Partij” en gezamenlijl “Partijen” genoemd.

Na voorafgaandelijk te hebben uiteengezet: 

  1. De Dienstverlener bezit de rechten op het concept en het dienovereenkomstig ontwikkelde virtuele beursplatform, genaamd Bouwinnovatie (hierna “het Platform” genoemd). In het bijzonder gaat het om een online platform dat de Standhouder de mogelijkheid geeft om zich in verbinding te stellen met bezoekers van het Platform. Er zijn mogelijkheden tot videocalls, chats en TV-beelden met en van de Standhouder. Voorts kunnen de bezoekers ook doorverwezen worden naar de eigen website van de Standhouder. Het Platform bestaat uit verschillende zogenaamde “virtuele hal(len)” waarbij per hal tot 150 Standhouders opgenomen kunnen worden.
  2. Met het oog op het gebruik van dit Platform door de Standhouder is de Dienstverlener bereid om de Standhouder onder de hierna bepaalde voorwaarden en modaliteiten een niet- exclusief gebruiksrecht op het Platform te verlenen.
  3. Bijgevolg sluiten Partijen huidige dienstenovereenkomst (hierna “de Overeenkomst”) af en verbinden zich er toe om deze Overeenkomst te goeder trouw uit te voeren.

Is overeengekomen als volgt:

Artikel 1 – Doel en voorwerp van de overeenkomst

Deze overeenkomst heeft tot doel om voor een periode van 12 maanden, die ingevolge artikel 7 telkens stilzwijgend voor eenzelfde periode verlengd zal worden, een recht van toegang te verlenen tot het Platform, waarvan de gebruiksregels hierna nader worden beschreven.

De Standhouder verklaart zich aan te melden voor:

  • Recht van toegang gedurende 12 maanden tot het Platform:
  • Standaard digitale stand:
  • Toegang interactieve beurs (2x per jaar):
  • Dossierkosten:
  • Totale jaarlijkse kosten:

Voormelde prijzen zijn uitgedrukt exclusief BTW en betaalbaar bij ontvangst van factuur. Wanneer het factuur betaald is zal de stand pas opgenomen worden in het platform.

Het Platform biedt de mogelijkheid om mensen die informatie en/of offertes voor eventuele werkzaamheden willen ontvangen, hierna “de bezoekers” genoemd, in contact te brengen met vakmensen uit de bouwwereld (de Standhouders) die interesse in de uitvoering van de werkzaamheden kunnen hebben en daarom een offerte willen uitbrengen.

Door de ondertekening van deze Overeenkomst krijgen de Standhouders toegang tot een online platform (het Platform) dat gehost wordt op het adres www.bouwinnovatie.be . Op dit Platform krijgen de Standhouders de mogelijkheid om een digitale stand te ontwikkelen waar zij informatie kunnen geven over de producten en diensten die zij aanbieden. Dit kan door middel van tekst, foto’s en video’s en hyperlinks naar gelang zij gekozen en betaald hebben als opties.

De Standhouders ontvangen telkens een zogenaamde lead wanneer een bezoeker bij het inloggen een algemene interesse heeft geuit in de producten of dienstencategorie die de Standhouder aanbiedt. Op deze manier kunnen de Standhouders zich pro-actief in verbinding stellen met de bezoekers. 

De inhoud van de digitale stand van de Standhouder moet goedgekeurd worden door de Dienstverlener die zich het recht voorbehoudt om zonder opgave van redenen de publicatie van de digitale stand te weigeren indien zij van oordeel is dat deze inhoud niet gepast is (o.a., maar niet beperkt tot, in strijd zijn met de goede orde en zeden, misleidend, valse informatie, ...).

Artikel 2 – Interactieve digitale beurs

Ingeval de Standhouder zich hiervoor aanmeldt kan deze deelnemen aan een interactieve digitale beurs die tweemaal per kalenderjaar plaatsvindt . Deze zal, zonder dat hieraan enige rechten kunnen worden ontleend, plaatsvinden in de periode van 22 januari tot 31 maart en van 1 oktober tot en met 15 november.

Tijdens de voormelde periodes zal het Platform op enkele specifieke dagen voorzien van de mogelijkheid om op een meer interactieve wijze in contact te komen met bezoekers door middel van presentaties, videocalls en chats, en dit alles kan onder begeleiding van een moderator van de Dienstverlener om het gebeuren in goede banen te leiden.

De Dienstverlener behoudt zich het recht voor om de nadere modaliteiten van de interactieve digitale beurs te wijzigen.

Artikel 3 - Prijs en betalingsvoorwaarden

De Standhouder stemt ermee in dat zijn facturen hem per e-mail worden toegezonden in de vorm van een PDF-bestand.

De verschuldigde betalingen zoals omschreven in artikel 1 en artikel 8 worden na het verstrijken van de 1ste jaarlijkse periode zoals vermeld in artikel 2 vooruitbetaald via een Europese SEPA (core) incasso van de rekening van de Standhouder. Door de ondertekening van deze Overeenkomst geeft de Standhouder:

  • a)  toestemming aan de Dienstverlener om een éénmalige en doorlopende incasso-opdracht te sturen naar zijn bank om een bedrag van zijn rekening af te schrijven en
  • b)  aan zijn bank om een éénmalig en doorlopend bedrag van zijn rekening af te schrijven overeenkomstig de opdracht van de Dienstverlener.

Door de ondertekening van deze Overeenkomst stemt de Standhouder in met deze betalingswijze en verbindt hij zich er onherroepelijk toe de gegeven opdracht niet op te zeggen tijdens de duur van de overeenkomst.

Indien de Standhouder van bankrekening verandert dient hij minstens een maand op voorhand het nieuwe rekeningnummer voor de incasso door te geven.

Elk bedrag dat eventueel op grond van deze Overeenkomst aan de Dienstverlener verschuldigd is wordt acht dagen na factuurdatum van rechtswege en zonder ingebrekestelling vermeerderd met de interesten en forfaitaire schadevergoedingen zoals bepaald in de Wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties.

Artikel 4 – Algemene voorwaarden en (jaar)reglementen

De laatste versie van de algemene voorwaarden en (jaar)reglementen zoals opgesteld voor de klassieke fysieke beurzen van de Dienstverlener maken steeds integraal deel uit van deze Overeenkomst met uitzondering van die voorwaarden waarvan middels huidige overeenkomst uitdrukkelijk wordt afgeweken.

De algemene voorwaarden en (jaar)reglementen dienen steeds geïnterpreteerd te worden in functie van het digitale karakter van de diensten zoals voorzien in deze Overeenkomst.

Artikel 5 – Wijzigingsbevoegdheid

De Dienstverlener behoudt zich het recht voor om de algemene voorwaarden en (jaar)reglementen steeds te wijzigen zonder dat dit aanleiding kan geven tot beëindiging van deze Overeenkomst of een schadevergoeding verschuldigd te zijn aan de Standhouder.

Artikel 6 - Volledige overeenkomst

De Overeenkomst drukt volledig de wil uit van de Partijen en vervangt alle vorige overeenkomsten, afspraken en besprekingen, zowel schriftelijk als mondeling, tussen de Partijen, hun aangestelde en hun adviseurs met betrekking tot het voorwerp van de Overeenkomst.

Artikel 7 - Duurtijd

Huidige overeenkomst wordt aangegaan voor een minimumduur van 12 maanden en wordt na verloop van het verstrijken van de initiële duur automatisch en stilzwijgend verlengd voor dezelfde duur, tenzij één der Partijen de overeenkomst beëindigt in toepassing van artikel 8.

Artikel 8 - Beëindiging

De overeenkomst blijft van kracht tussen Partijen totdat deze door de Standhouder of door de Dienstverlener wordt beëindigd.

De Dienstverlener behoudt zich het recht voor om de overeenkomst onmiddellijk en zonder voorafgaandelijke ingebrekestelling te beëindigen of zijn prestaties op te schorten indien de Standhouder zijn verplichtingen niet respecteert, onverminderd het recht van de Dienstverlener op een schadevergoeding ten laste van de klant.

§1. Wanneer de standhouder onvoldoende leads heeft ontvangen (voor 24 maart 2021) kan hij deze overeenkomst opzeggen door een aangetekend schrijven te richten aan de voorzitter van Bouwinnovatie Maastrichtersteenweg 254 bus 3 te B-3500 Hasselt vóór 31 maart 2021.

Als de overeenkomst vóór 31 maart 2021 door toedoen van de Standhouder wordt verbroken, is laatstgenoemde vrijgesteld tot enige betaling aan de Dienstverlener.

§2. Na het verstrijken van de in §1 vernoemde periode kan de Standhouder de overeenkomst slechts opzeggen met inachtname van een opzegtermijn van drie maanden die ingaat vóór het verstrijken van iedere periode zoals vermeld in artikel 2. Zodoende dient de kennisgeving van de opzeg te gebeuren uiterlijk 3 maanden voor het verstrijken van de jaarlijkse periode bij gebreke waaraan de overeenkomst verlengd wordt met eenzelfde periode van 12 maanden.

 Als de overeenkomst voortijdig door toedoen van de Standhouder wordt verbroken, is laatstgenoemde verplicht om 60% van het totale bedrag van de Overeenkomst voor de lopende termijn onmiddellijk als vaste schadevergoeding aan de Dienstverlener te betalen.

Artikel 9 – Betaling

Indien de Standhouder haar betalingsverplichtingen niet nakomt heeft de Dienstverlener het recht om de toegang tot het Platform tijdelijk te op te schorten in afwachting tot het correct naleven van de betalingsverplichtingen van de Standhouder.

Artikel 10 – Nietigheid

Indien één of meerdere bepalingen van deze Overeenkomst nietig zouden dienen te worden verklaard of onuitvoerbaar zouden worden omwille van een wetswijziging of van een andere reden, zal hierdoor de wettelijkheid, geldigheid en het uitvoerbare en afdwingbare karakter van de overige bepalingen van het desbetreffende artikel van de Overeenkomst en van de Overeenkomst in zijn geheel, voor zover deze nog enige uitwerking of bestaansgrond hebben, niet worden aangetast. De Partijen verbinden er zich toe om in de mate van wat wettelijk mogelijk is, de ongeldige bepalingen te vervangen door een nieuwe bepaling die overeenstemt met de doelstellingen en keuzes van de Overeenkomst.

Artikel 11 – Titels

De omschrijvingen of titels van de verschillende artikelen van de Overeenkomst zijn enkel toegevoegd om duidelijkheid van de tekst te bevorderen en kunnen in geen geval worden beschouwd als een wezenlijk deel van de Overeenkomst of als houden ze enige definitie, beperking of afbakening in van het toepassingsgebied of het doel van het specifieke artikel of paragraaf waarnaar ze verwijzen.

Artikel 12 – Woonstkeuze

Alle mededelingen die noodzakelijk zijn in het kader van de Overeenkomt zullen worden gedaan per schriftelijke kennisgeving, die eveneens digitaal kan gebeuren, aan de adressen vermeld bij de aanhef van de Overeenkomst.

Elke adreswijziging zal aan de andere Partij per schriftelijke kennisgeving worden meegedeeld.

Artikel 13 - Overmacht

De Dienstverlener kan niet aansprakelijk worden gesteld wegens de niet-nakoming van zijn verplichtingen, indien deze niet-nakoming te wijten is aan abnormale en onvoorziene omstandigheden die onafhankelijk van de wil van de Dienstverlener tot stand zijn gekomen.

In geval van overmacht wordt de uitvoering van de Overeenkomst opgeschort zolang de oorzaak van de overmacht de uitvoering onmogelijk maakt voor de Dienstverlener, zonder dat de Standhouder aanspraak kan maken op enige vorm van schadevergoeding en/of ontbinding van de Overeenkomst.

Onder overmacht wordt onder meer en niet uitsluitend verstaan: oorlog, oorlogsgevaar en oproer, belemmerende maatregelen van binnen- en buitenlandse overheden , brand, sabotage, algehele werkstaking, vervoerstremmingen, pandemieën, internetstoringen, technische defecten en andere niet voorzienbare omstandigheden waardoor de uitvoering van de Overeenkomst tijdelijk of blijvend onmogelijk is.

Artikel 14 - Beperking van aansprakelijkheid

De Dienstverlener kan in geen geval, tegenover wie dan ook, op directe of indirecte wijze, aansprakelijk worden gesteld voor schade te wijten aan het gebruik van het Platform, inzonderheid als gevolg van links, hyperlinks, met inbegrip, doch niet limitatief, van alle verliezen, werkonderbrekingen, beschadigingen van programma’s of andere gegevens op het computersysteem, van apparatuur, programmatuur of andere van de klant.

Het platform kan hyperlinks bevatten naar websites of pagina’s van derden, of daar onrechtstreeks naar verwijzen. Het plaatsen van links naar dergelijke websites of pagina’s impliceert op geen enkele wijze een impliciete goedkeuring van de inhoud ervan. De dienstverlener verklaart uitdrukkelijk dat zij geen zeggenschap heeft over de inhoud of over andere kenmerken van deze websites en kan in geen geval aansprakelijk gehouden worden voor de inhoud of de kenmerken ervan of voor enige andere vorm van schade door het gebruik ervan.

Indien een verkoop gesloten wordt via het Platform is de dienstverlener geenszins aansprakelijk voor de betalingen of het misbruik hiervan.

Artikel 15 - Toepasselijk recht

De Overeenkomst wordt beheerst door het Belgisch recht.

Artikel 16 – Geschillenbeslechting

Partijen komen hierbij overeen om eventuele geschillen eerst en vooral onderling te zullen regelen op een informele wijze en hierbij de grootst mogelijke discretie indachtig te zullen zijn

Indien de voormelde informele regeling niet tot een oplossing komt, zal het geschil worden voorgelegd aan de gewone rechtbanken. De Ondernemingsrechtbank Antwerpen, afdeling Hasselt is uitsluitend bevoegd om kennis te nemen van ieder geschil dat uit deze Overeenkomst voortvloeit of die ermee verband houdt en dat niet wordt opgelost conform de voormelde informele procedure.